Trocha informací o rajdu Zimowem
Datum: Pondělí, 05 Březen 2001 @ 18:44:22
Téma: Ostatní rally

Už potřetí nám novou sezónu zahajuje Polský Rajd Zimowy. Letos bylo u našich severních sousedů docela hodně novinek a tak jsme se těšili, jak polští závodníci zvládnou nejmodernější techniku. Jako má ruka pět prstů, tolik přesně vozů kategorie WRC bylo v Klodzku na startu. Úřadující mistr Kulig pilotuje Ford Focus WRC nejmodernějšího provedení, Lešek Kuzaj má zase Corollu WRC také nejmodernějšího provedení (tři aktivní diferáky). Mistr Evropy 97, několikanásobný mistr své zemně K. Holowczyc pořídil auto mistra světa tedy Peugeot 206 WRC. Dva mladíci Lukazs Stuka 24.let a Tomaz Kuchar 25.let pilotují Seat Cordoba WRC a Hyunday Accent WRC. Mitsubishi půjčené od Slovnaft Rally teamu měl mistr sériových vozů roku 2000 Szcopik. Špičku skupiny N tvoří mladí a velmi draví jezdci a to na Mitsubishi evo 5,a 6.

Ráno v pátek jsme vstávali v pět hodin, tak abychom stíhali první rychlostku v 9:01, která se jela z Bystrice Klodské do Poruby. Bylo teplo, azurová obloha bez mráčků asi 10°C nad nulou. Místo jsme si našli u cíle na šotolinovém úseku, kde po rychlém nájezdu z kopce následovala levá čtyři na velmi hrubé šotolině. A je to tady, sezóna začala. Z dálky v lese je slyšet fordův speciál. Kulig ale šotolinu prodal takže zaujal především za ním jedoucí Kuzaj který zatáčku proletěl "pjelným bokem" jak říkají Polští Kibici (diváci). Co nás ale zarazilo, že dává Kuligovi desítku. Holek projel značně vlažně a viditelně šetřil nového "vrca". Kuchar jel z defektem pravého předního kola. Super dravé průjezdy předvedli, jak bývá zvykem, bratři Dytkové a novici ve třídě N4 Gielata a hlavně bratři Bebenkové. Damian Jurcak S kitovým puntem jel také na jistotu na rozdíl od pohárových 106-stek a lanosů. Na konci startovního pole nás zaujala tavria řidiče R. Pluchy, který si nejspíše spletl rychlostku s přejezdem, jak jel pomalu. Dodívali jsme se až do samého konce a vyrazili na trojku - Govorow - Domaskow.

Našli jsme si rychlé esíčko na úzké cestě asi v jedné třetině vložky, kde absolutní "palici" předvedl Janusz Kulig. Po dvou kilometrech už dával Holkovi 3.sekundy. Perfektně jede Bebenek a Turský. Ve startovním poli jsou k vidění dvě felicie kit car a dvě úzké felicie. Svo úzkou felicii prodal do Polska Dalibor Slivka, která byla opatřena čtrnáctistovkovým motorem a jela parádně.

Další erzeta je první druhé rundy, tedy B. Klodská - Poruba. Našli jsme příjezdové místo na mapě, kde se asfaltka napojuje na šotolinu velkým vracákem. Už tří kilometrová fronta aut věštila, že jde o totální divácké místo. A taky jo. Auta přilétávali na vytočenou šestku a odbočovali velmi ostrým vrácákem na úzkou šotolinu. Propletli jsme se mezi mnoha řadami stojících diváků (kdyby auto nedobrzdilo hrůza domyslet) a šli proti směru erzety. Asi po kilometru jsme našli táhlou levou čtverku, pětku kde na výjezdu byly vyjeté koleje ve starém sněhu. Dost těžký úsek. Kulig opatrně, Kuzi super, Holek taky dobře. Szcopik a Dytko jeli před Kuchárem, kterému auto opravdu nejelo dobře. Totální palici předvedl Plucha s tavrii (v opačném slova smyslu). Plucha měl nehořlavou kuklu naraženou úplně až k očím, to kdyby ve třicetikilometrové rychlosti havaroval, tak aby neshořel. Při přejezdu na erzetu jsme zahlédli z auta rozbité mitsubishi Damiana Gielaty, kterým rychlostní zkouška Medzilesi - Medzilesí udělala konec jejich snažení.

Pro poslední oscinek specialný (česky RZ) jsme se rozhodli pro technický úsek v obci Nowa Vies. Kulig, Kuzaj, Holek a Sztuka jeli super. Kuchar jel na blinkry a po erzetě končí. Malou kryzovku měl Bebenek. Moc fandíme Pluchovi s Tavrií a říkáme si že bychom tento úsek zajeli rychleji na kole. Dodíváme se na všechny a vyrážíme do Králiků se ubytovat. Večer nás čekal tradiční Králický karneval.

Druhý den ráno nás čekali rychlostky blíže centra soutěže u Klodzka. Ráno jsme vstávali v 8:00 hod a vyrazili do Polska. Naší první rychloskou byla v pořadí třetí druhého dne - Starý Vieslav - Krosnovice. Místo jsme zvolili asi 2km před cílem na technické úzké místní komunikaci proplétající se chatařskou osadou. Jsme zvědaví v jakém pořadí jezdci pojedou. První je Kuzi a je velmi hlasitě povzbuzován četnými fanoušky. Jede perfektně, totální bok a pryč. Hlavně ať to neskončí nějakou havárkou. Kulig je druhý po pátku, ale jede na blinkry, převodovka. Snad to mechanici opraví, servis následuje hned po této vložce. Třetí na jistotu jedoucí Holowczyc se svým krasavcem Peugeot 206 WRC. Čtvrtý je mladík Sztuka s Cordobou na kterou si teprve zvyká. Silné auto sním pořádně cvičí. Enka vede, k překvapení všech, mladý teprve dvaadvacetiletý Sebastian Frycz. Jede první závod s tak silným autem. Jeho "Micák" evo5 je oblečen ve slušivých modrých barvách internetového servru WWW.RAJDY.HOGA.PL. Szcopik s autem od Garguláka ráno odstoupil. Příčina jejich odstoupení mi unikla. Skoukli jsme hodně prořídlé startovní pole a jeli pro nás na poslední erzetu a předposlední v celé soutěži Scanávka - Dolná.

Začalo pršet, cesta byla mokrá a plná vyházeného bláta. Jak říkají Poláci "Oscinek bardzo sliski". Odbočení na Vamberzice bylo obsypáno diváky. Jednalo se o široké odbočení do leva na křižovatce. Kuzi si fakt vítězství zaslouží, jeho průjezdy jsou to co je na rally je nejkrásnější. Agresivní rychlý průjezd okořeněný nějakou parádičkou pro diváky. Kulig byl na vložce předjet o minutu, za ním startujícím Holkem. Po této rychlosce zklamaný Kulig odpadá. Všecky posádky se posouvají o jedno místo dopředu. Dytkům nefungují stěrače, tak radši jedou na blinkry. Perfektní průjezd jedou Bebenkovci a Jurčak s Puntem. Naposled se podíváme na největší atrakci celé "Zimowky" na Richarda Pluchu a jeho tavrii. To jsme nikdy neviděli a ani nikdy neuvidíme - takovou střelbu. Vyhrál Leszek Kuzaj na Corolle druhý je Holek na Peugeotu a třetí Sztuka na Cordobe. Enka vyhrál mladý talent S. Frycz na Mitsubishi. Zimowka byla pěkným začátkem sezóny, ale už se nemůžeme dočkat Šumavy. Sedáme do auta docela promrzlý a vracíme se do Čech.

S pozdravem Zdeněk Vladyka

Tento článek je z Rally2.com - Rallysport Příluky: infomace, fotografie a videa z rally